Jag och Steffo...

Nar man suttit pa en sadel i nagra timmar hander det latt att tankarna flyger ivag, till exempel pa framtiden. I timmar kan man sitta pa denna hogst obekvama sak och tanka framtid. Nar vi lamnade Gunnar(*) och Dresden for att trampa vidare mot vara tjeckisa vanner, tankte jag dock inte pa framtiden. Istallet tankte jag pa detta blogginlagg. Om ni visste vad jag tankte, funderade och klurade. Nar vi nattade pa Hotel Formule hade jag inledningen printad i huvudet, och nar vi nasta dag kom fram till Melnik hade jag till och med lyckats skapa en riktigt lyckad jamforelse mellan mig och sveriges livsnjutare nummer 1: Steffo Thornqvist....

Men, framme i Melnik forgjordes plotsligt var tillvaro likt en blixt fran klar himmel: vi korde fel! Nu tanker ni kanske att en felkorning har och dar minsann ar nagot man far kalkylera med nar man ritar upp sin dagsetapp, men dar gar ni pa en nit. Detta vare ingen vanlig felkorning. Efter 83 kilometers underbar cykling langs Elbe och Labe(*) aterstod  en 2 mil lang etapp langs stora vagar in till Prags kungahus. Klockan var fyra, vilket innebar att vi for en gangs skull lag fore planeringen (som inte existerar), och vi firade med att kopa 2 liter Terry-Cola for 1,50 kronor samt brod och sockriga vaniljbullar till det facila priset av 15 kronor. "Nu kor vi jarnet in till city" forklarade Erik och drog ivag en mil med Viktor hack i hal. Ungefar har och nu insag vi bada att det inte ar mojligt att cykla soderut mot Prag och samtidigt se solnedgangen rakt fram. Efter att nagra rader om satan och djavulen uttryckts, hoppade vi pa nytt upp cyklarna och trampade med mottot "man ska sikta pa att vara bra" (*) ytterligare 59 kilometer tills vi sa smaningom nadde Prag. Tvi vale!

Framme i Prag mottogs vi pa Hostel Arcapay av vanlig (friendly, inte ordinary)  personal och korridorskamrater med oppna sinnen. Vi somnade, vaknade, gick pa annu en Free Tour, denna gang utan "DotCom-Chris" och lagade mat. Prag ar likt ryktet en vacker stad, som for alltid kommer finnas kvar i vara minnen. Dock av en helt annan anledning...

(Ni som inte forstod vad den sista meningen och de tre efterfoljande punkterna innebar, kan maila Viktor och fraga [email protected])

(*) ang. Gunnar

Det kandes orattvist mot saval Gunnar som er lasare, att inte narmare beskriva Gunnar. Han namndes endast tva ganger i det forra inlagget, vilket skulle kunna tolkas som att Gunnar var en helt vanlig manniska i likhet med kassorskan som vi handlade mat av idag. Men sa ar inte fallet. Gunnar ar en mycket marklig, men samtidigt undwerbar manniska. Gunnar pratar snobbig engelska med tysk brytning (fruktansvart porrigt), aker motorcykel fran Hamburg till Dresden varje dag, lat tva svenska ungdomar (Erik och Viktor) talta i hans tradgard och gav dem dessutom en utomordentligt god frukost. Dessutom ar allt Gunnar sager och pratar om konstigt, valdigt konstigt. Gunnar pratar om mataffarer alldeles i narheten, som ligger insprangda i stora berg, nya stader som inte alls ar nya, och gamal stader som ar helt nya. Han har stora tjocka kompisar som ater ost och oliver, och en flickvan som studerar geografi eftersom hon inte har nagon att aka jorden runt med. Dessutom har Gunanr en egen hemsida, som ar val vard ett besok! (http://www.kost-logis.de/)

(*) ang. Elbe vs Labe
Nar man cyklar langs Elbe, nar man snart den tjekiska gransen. dar ar det inte bara sprad och humor som andras radikalt, aven namn pa floder vilket vi fick erfara. Elbe heter alltsa Labe i Tjeckien, och tvartom om man vill se det hela ur ett mer modernt och tjckiskt perspektiv, vilket man bode gora eftersom Tjeckien inte ar mindre vard som nation an Tyskland.

(*) ang. "man ska sikta pa att vara bra"
Detta motto yttrades av en viss Jimmy, namligen Jimmy Bolja (med tva prickar over oet) i ett valkant program som sandes pa Kanal 5 for nagot ar sedan. Da jag inte vill att nagon dar ute ska kanna sig mindre vetande, lagger jag har upp en lank, dar man kan se Jimmy in action, sa att saga. Kanske kan man sedan diskutera Jimmys livssituation och livsfilosofi vid middagsbordet, under tiden som man avnjuter en god och varm ratt (varfor inte Ulf Backmans eminenta oxfile' i smordeg?, tanker jag da)?

Svar pa kommentarer:

Lisa
Jag kommer inte till dig den 14e, och du kommer inte till mig. Mycket riktigt har vi julkonsert med Motala Kammakor da (kom och se, tio for de stora och fem for de sma!), sa jag kommer upp den 16e istallet! Kan inte du och magnus komma ner till Rom och spela en fanfar nar vi cyklar in pa Roms garotr och torg istallet?

Mamma Annika

Jag lever, jag mar bra, och jag saknar er lite en smula (speciellt efter Melnik-incidenten!). Kul att farmors fest var trevlig, och hoppas du far kanonskoj pa jobbet imorgon! Oroa dig inte for kalsongerna, det finns tydligen tvattmaskin i Rom!

Simon Eriksson
Lugnt skall man ta det nar man blir pensionar, inte tidigare!

Vivi
Tack for komentaren, men vem ar Orson?

Baverud
Battre Baverud far man minsann leta efter! Synd att du sticker innan vi kommer, din lilla ratta! Ha det fint i det militara! PUSSS!

Som ni sakert vet vid det har laget, sa uppskattar vi verkligen alla kommerntarer som vi far! nar vi pa onsdag kommer till Salzburg tanker jag satta mig ner och svara pa gamla kommentarer (tex Farbror Lasses och Pelle Hes). Det finns dock nagra sjalar dar ute i trakten kring Linkoping och Vadstena (gamla larare, i religion och historia tydligen) som pratade sa fint om att hora av sig efter studenten...

Och dar satter vi stopp for ikvall, imorgon skall vi namligen upp med tuppen (kl. 07.00)!?!

Ta hand om er, och skriv kommentarer, sa hors vi ater i Salzburg!

Kramar till er alla!

Kommentarer
Postat av: Lennart

Knack-Knack-Knack-Knack! Knack-Knack-Knack-Knack!

Vilken underbar resa ni gör grabbar!

Själv har man precis ställt in krocketbanan för vintern! Men för er som är unga så har väl hösten knappt börjat? Nåväl, god fortsättning önskar jag er.

Och om ni är nyfikna på hur mina nya hammarlackade krocketmål ser ut så är det bara att ni kommer förbi när ni är i krokarna!

På återseende!

2007-10-17 @ 13:14:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0